FacebookInstagram

Grankulla backens historik skriven av Osmo Kalpala

”Samalla kuin toivotan menestystä "Grani IFK Alpinen” työlle oheistan hieman infoa Kauniaisten pujottelumäestä.

Kauniaisten pujottelumäki on valmistunut vuoden 1933 lopulla ja vihitty käyttöön 14.1.1934. Se on Suomen ensimmäinen laskettelurinne, joka on tehty "slalom-urheilua" varten. Asiantuntijana hankkeelle toimi Erkki Ultimus Penttilä ja toimeksiantajana Arno Hohenthal (O.Y. Urheilutarpeita -Sportartiklar A. B:n ja Bad Grankullan Toimitusjohtaja).

Rinteessä oli erityinen käyttöönottotapahtuma, mutta E. U. Penttilä sai sen verran myöhään kutsun vihkiäistilaisuuteen, että hän oli lupautunut olemaan tuona päivänä rinteen suunnitteluasioissa Hyvinkäällä. Siksi hän ei ollut paikalla. Penttilä voitti Salpausselällä 1928 pika- ja pitkänmatkan voitot ja oli kovien voittojen tekijä Kanadassa 1929- 33.

Tämän hetken tiedon mukaan on ensimmäinen tiedossa oleva pujottelukilpailu on ollut Puijolla 18.3.1934 ja SM- kisat Sallassa 1937. Ei ole mahdotonta, että aiemmin olisi ollut jo joku kilpailu esim. Kauniaisten mäessä.

FK-37 on tosin käynnistynyt vitkalleen 1937 ja Slalom - Seura ry. v. 1941, mutta toimivien hiihtoseurojen puitteissa on voinut tapahtua myös pujottelu-urheilun edistämistä. Vuosien varrella olen tutkinut sitä päivää, koska ensi kerran noustiin Suomen toisella suksihissillä Kauniaisissa. Stig Reims ei muista päivää. Muistaisiko sattumoisin joku toinen? Ja koska rinne sai ensi valonsa? Sekin olisi syytä selvittää.

Nuorempana harrastimme varsinaisesti kaikkea muuta urheilua kuin pujottelua, mutta palattuamme eräänä päivänä “Kasan” lenkiltä, näimme mäessä puuhattavan slalomkilpailua. Kuulimme että GrIFK pitää pujottelumestaruuskilpailunsa ja saimme Eino-veljeni kanssa kutsun osallistua, kun omistimme slalomsukset. Kuljimme mäestä suksilla kotiimme Petaksen kartanoon.

Saattaa alla, että olen Kauniaisten mäen ensimmäinen slalom-mestari ja veljeni sen kolmannen sijan saavuttaja, W. Weddenin oltua välissämme (näin kertoo Nyland 28.3.1946). Joka tapauksessa tuosta tapahtumasta alkoi kiinnostuksemme pujotteluhiihtoon. Sittemmin käynnistimme lajin tukkuliikkeen ja Kalpalinnan hiihtokeskuksen jne.

Nyland -lehden kannustavat sanat siis käänsivät katseemme tähän lajiin. Muutoin harrastimme syöksylaskua vuodesta 1937 Kauniaisten rinteessä murtomaasuksilla siten, että kun rinne oli "pelti-jäässä", se laskettiin syöksyä vauhtitelineeltä ja kun lyhyen hetken rinteessä oli pehmeää lunta, niin se laskettiin vauhtitelineeltä yhdellä murtomaasuksella ilman sauvojen tukea. Oheistan joitain valokopioita arkistostani, jotka ovat kattavat 1944:stä ja seulotut siitä aiemmalta ajalta. Eino ja minä olimme yhdistyksenne jäseniä ainakin v. 1944 - 46, mutta saattaa olla, että jo aiemmaltakin ajalta, ilman jäsenkortteja taskussa.”

Tervehtien,
Osmo Kalpala